Viete šoférovať? Tak na to v Rangúne zabudnite

Autor: Adriana Karpinska | 18.12.2017 o 4:18 | (upravené 20.12.2017 o 6:24) Karma článku: 6,63 | Prečítané:  2661x

Dopravné pravidlá a ich (ne)rešpektovanie rozhodne patria k špecialitkám Mjanmarska a iba domáci a odvážni cudzinci si trúfajú vrhnúť sa do cestnej premávky, v ktorej treba mať oči na stopkách, ruku na trúbe a očakávať všetko.  

Šoférovať sa každý naučí praxou

Nič si z toho nerobte, že vás v autoškole nenaučili jazdiť - život na cestách vás naučí. Na získanie povolenia jazdiť síce oficiálne potrebujete autoškolu a pár tréningových jázd, no niekedy pochybujem, či si ňou vodiči, ktorých na ceste stretávam, aj skutočne prešli. Za bývalej vlády sa vodičáky získavali po známostiach a nikto mi nevyvrátil moju domnienku, že sa to neprestalo praktizovať. Stačí poznať ujka, ktorý pozná ujka, ktorý pozná ujka, atď. Treba sa vyzbrojiť trpezlivosťou, ale ide to.  

Používanie smeroviek 

Na signalizovanie, že idete rovno zapnite obe smerovky, nech je to každému jasné. Vôbec si nerobte ťažkú hlavu z toho, že vaše auto je častokrát zaclonené ostatnými a preto tieto dve smerovky niekedy naraz nevidno a nikto nevie, kam vlastne idete. Oveľa účinnejšie je, keď z okna vystrčíte ruku, keď chcete odbočovať doprava, vrhnúť sa niekomu do cesty a veriť, že on sa snáď odkloní. Keďže na vystrčenie ruky cez ľavé okno nedosiahnete, lebo ako šofér auta sedíte na pravej strane, napriek tomu, že premávka je taktiež napravo, skúste použiť správnu ľavú smerovku a nechajte ju najmenej 20 metrov blikať.  

Šoféri sedia napravo, jazdí sa tiež napravo

Predstavte si jazdu s britským autom na Slovensku. Kedysi po britskej kolonizácii si nejaký generál zmyslel, že dosť bolo jazdenia na ľavej strane a z noci na noc sa šoféri museli preorientovať na pravú stranu. Našťastie na cestách nebolo až tak veľa áut a chaos sa zvládol. To, že sa autá mohli dovážať iba z Japonska a teda prispôsobené na jazdu na ľavej strane cesty, nikomu nevadilo a tak je teraz Mjanmarsko zamorené autami, ktoré vás oslepia a v ktorých je nemožné predbiehať. Niektoré nové autá už majú volant na správnej strane, ale to len pridáva na chaose na cestách. 

Cestné pruhy sa ignorujú. Prechod pre chodcov takisto

Niektorým vodičom ešte nedošlo, že pruhy na cestách sú užitočné, veselo ich ignorujú a jazdia po strede cesty. Pre cyklistu je potom veľmi zábavné cikcakovito prechádzať po ceste v snahe napredovať. Trúbenie a vystrčená ruka sú signálmi, že šofér sa chce zaradiť a prejsť z jedného pruhu do druhého. Zebry na cestách aj niekde nakreslené sú, no očakávať, že autá vám zastavia, nie je múdre, tu nie ste v Nemecku. Pri prechádzaní cez cestu, aj cez trojprúdovú rýchlocestu, platí pravidlo: pruh za pruhom, pekne po poriadku a ideálne s väčšou skupinkou ľudí. Bežať neodporúčam (robia to len turisti), lebo niekedy je ťažko odhadnúť ako rýchlo a ako ďaleko je prichádzajúce auto a ono rozhodne nespomalí, ak tak sa vám pokúsi vyhnúť. 

Trúb, trúb a ešte raz trúb

Spomínala som trúbenie? Na preplnených cestách neprejde 10 sekúnd bez toho, aby niekto bezdôvodne netrúbil. Či už trčíte za niekým, kto vám blokuje cestu alebo pred vami náhle niekto zastaví, či na semafóre je pridlho červená, trúbte. Snáď sa vám uľaví. 

Blokovanie druhých 

Ak sa náhle v zapchatej ulici potrebujete otočiť alebo zaparkovať v extrémne úzkej uličke, základ je ignorovať zväčšujúci sa rad áut okolo vás, ktoré na vás nahnevane trúbia, lebo sa kvôli vám nemôžu pohnúť. Takisto aj chodcov, ktorí sa evidentne popri vašom aute nemôžu prepchať - zachovajte si chladnú hlavu a nenechajte sa vytočiť. Pri navigovaní a cúvaní vám pomôže ktorýkoľvek náhodný okoloidúci, no radšej im príliš neverte, keď vám vravia, že stále máte miesto. Predsalen, nie je to na ich zodpovednosť, keď si vy niekde klepnete auto. Taktiež treba očakávať náhle zabrzdenie a otvorenie dverí, aby niekto vystúpil alebo si odpľul krvavočervené sliny z betela. Ako cyklista sa čudujem, že som ešte nikomu nenabúrala do dverí alebo ma neopľuli (klop, klop)

Bezpečnosť

Bezpečnostné pásy sú tradične buď pokazené alebo vôbec neexistujú. Pred nedávnom sa začali objavovať plagáty, ktoré nabádajú na ich používanie. Okrem toho ich šoféri začínajú používať, pretože na semafóroch sa nainštalovali nové kamery, ktoré, keď zaznamenajú, že sú bez bezpečnostného pásu, dostanú pokutu. Pre pasažierov to však stále neplatí. 

S množstvom nových áut a ohľaduplnejšími vodičmi a taxikármi, ktorí začali používať Grab a Uber a rozumejú hodnoteniam ich služieb sa situácia snáď zlepší. No zatiaľ je vstup na vozovku stále na vlastné nebezbečenstvo. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Kičura nevie vysvetliť úplatky, ani zametanie stôp

Kajetán Kičura je vo väzbe od apríla.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nie, demokracia nie je diskusia (komentár)

Vláda má plné právo prikázať očkovanie proti covidu.


Už ste čítali?