reklama

Keď sa super miesta premieňajú na turistické atrakcie

Európske miesta si tým už prešli, teraz je na rade Ázia. Od viacerých som počula, že krajiny ako Thajsko, Kambodža a už pomaly aj Vietnam sú neuveriteľne zaujímavé, ale je tam cítiť to, že kultúra sa niekedy umelo udržiava, aby tam bola - nie preto, že ňou ľudia žijú, ale kvôli turistom; aby ju videli. A po včerajšku som to videla aj ja v dedinke Cuandixia (爨底下 ).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Pri veľkosti Pekingu nie je výnimočné, že ľudia chodia na jednodenné výlety na miesta, kam cesta trvá 3 hodiny. To je akokeby si Bratislavčan povedal, že si ide na pár hodín pozrieť Banskú Štiavnicu. A ja teda ako správna Slovenka, čo nebude predsa 6 hodín sedieť v autobuse, som sa rozhodla, že v Cuandixii aj prespím. Niekde...

Moj nadšenie začalo byť nahlodávané, keď som nevedela nájsť zastávku autobusu, lebo aj jednoduchá informácia "nastúpte na bus číslo 929" je na autobusovej stanici v Pekingu veľkou výzvou. Následné zbavovanie sa všetkých taxikárov, ktorí by ma do Cuandixie veľmi ochotne za pekné peniaze zaviezli a potom samotné nastúpenie do autobusu, kedy bože chráň, aby som sa predbehla - to na mňa asi dvadsať ľudí začalo niečo vykrikovať a aj bez pokročilej znalosti čínštiny som pochopila, že ma posielajú dozadu a dokonca aj taxikári, ktorí mi pred chvíľou horlivo ponúkali odvoz, ma teraz zatracovali. Môj večný strach, že vystúpim na nesprávnej zastávke bol zažehnaný, keď som počula, že autobus oznamuje nasledujúce zastávky. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Po vystúpení z autobusu som sa pridružila k skupinke 2 Číňania, Poľka a Brazílčan, a spolu sme zjednávali cenu taxíka, ktorý nás mal zaviesť do Cuandixie. Podarilo sa nám ju zjednať na polovicu toho, čo by sme normálne platili za cestu a vstup do dediny. Natlačili sme sa do jedného auta a po tom, čo sme boli varovaní veľmi sa nevystrkovať, lebo šofér nás do dedinky bral ako svojich príbuzných, aby sa nakoniec vyhol plateniu vstupného (a teda peniaze išli iba pre neho) sme dorazili do Cuandixie. 

Tradičná (vynovená) tabuľka na dome
Tradičná (vynovená) tabuľka na dome 
Jeden z mnohých detailov Cuandixie
Jeden z mnohých detailov Cuandixie 
Kto tu asi býva?
Kto tu asi býva? 
Zbierka domácich krčahov na plot v Cuandixii
Zbierka domácich krčahov na plot v Cuandixii 

Dedinka to bola pekná, len keby ceny nepredčovali aj ceny pri najväčších pekingských atrakciách. Bolo vidno, že každý jeden majiteľ sa prispôsobuje konzumerizmu a otvoril buď obchod, reštauráciu, guesthouse alebo rovno všetky tri, vo svojom dome - jednom zo 70 tradičných domov v ming štýle. Tabuľky s popisom, na čo bol ten-ktorý dom pôvodne určený tam boli, ale čo z toho, keď už sa to nedalo nikde naozaj vidieť. Škoda. Aby som sa teda vyhla návalu ľudí v úzkych uličkách dedinky, vybrala som sa objavovať okolie, ktoré bolo naozaj uchvacujúce. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Slnečníky a taxíky - prítomné v tejto prastarej dedinke
Slnečníky a taxíky - prítomné v tejto prastarej dedinke 
Chrám nad dedinou
Chrám nad dedinou 
Dedinka v údolí
Dedinka v údolí 
Pohľad zvrchu
Pohľad zvrchu 
Ryžové políčka zarastené trávou
Ryžové políčka zarastené trávou 
Spoza plota
Spoza plota 
Výhľad z reštaurácie
Výhľad z reštaurácie 

S heslom: "a just chcem vidieť nejakú tradičnú dedinku" som sa pešo vybrala do vedľajšej dedinky Baiyu (柏峪村), kde sa na mňa hneď po príchode vrhli domáci, že či hľadám miesto na prespatie. No super, ďaľšia dedinka zameraná na turistov, pomyslela som si. Po tom, čo som si našla nocľah a zjednala cenu na 30 kuai, čo by sa mi v Cuandixii určite nepodarilo, som sa vybrala objavovať dedinu, čo sa, vzhľadom na to, že sa stmievalo, nejavilo ako dobrý nápad. Natrafila som však na miestnych, ktorí nacvičovali divadelnú hru a ponúkli ma jazmínovým čajom. Keď som vytiahla môj iPod s aplikáciou na čínske preklady, domáci sa zhrkli okolo, vypytovali sa kadejaké otázky, ktoré som si polovicu domyslela a polovicu určite odpovedala zle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Cestou zo Cuandixie do Baiyu
Cestou zo Cuandixie do Baiyu 

Nakoniec, bolo vidieť, že turistov tam nevidia každý deň a preto si ich ešte vážia a chcú im porozprávať, ako žijú a predstaviť ich rodinu. Škoda len, že ja som im rozumela tak málo. Svoju pohostinnosť zavŕšili tým, že mi ráno ponúkli odvoz k autobusu a ešte sa so mnou niektorí odfotili. 

S lokálnym hercom v Baiyu
S lokálnym hercom v Baiyu 
s malým obyvateľom Baiyu
s malým obyvateľom Baiyu 

A záver: Cuandixia je krásna zachovalá dedinka, ktorá, keď sa nerozčuľujete veľmi nad jej cenami, ponúka zákutia, kde je čo objavovať. A Baiyu, hoci je na prvý pohľad nudnejšia ako Cuandixia, jej ľudia sú prirodzenejší a tak úprimne zvedavší. Hoci dúfam, že sa to rokmi nezmení, myslím, že ju časom čaká podobný osud ako Cuandixiu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
V uličkách Baiyu
V uličkách Baiyu 
Adriana Karpinska

Adriana Karpinska

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  21x

Doma na cestách už 8 rokov. Každodenne sa presviedčam, že dobro v ľuďoch nevymrelo, len sa nesmiem nechať oblbnúť. Zameraná na 100% na "moju" obnoviteľnú energiu, snažím sa svojou troškou prispieť k svetlejšiemu životu ľudí. Momentálne v Mjanmarsku. Zoznam autorových rubrík:  Bruselské impresieOstrovné potukyListy z BarmySlovenskoNa čo som narazilaČína je crazyNovozélandský životJuhovýchodná ÁziaSúkromnéBikepacking

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu