reklama

Splnenie jedného sna v Himalájach

Drahá Adriana, nedávno si sa zúčastnila webináru, kde som hovoril o zavádzaní elektriny v odľahlých dedinách indických Himalájí. Moje meno je Paras Loomba a týmto by som ťa chcel pozvať na našu expedíciu do 2500 ročného kláštora.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Tento nevinný, v podstate automatický e-mail mi otočil moje plány naruby a ja som sa rozhodla, že si odskočím do Indických Himalájí, keď už som tak blízko (nakoniec som samozrejme, v rámci šetrenia, strávila presunom viac času ako ľudia, ktorí prileteli z Floridy alebo Čile). Paras mi týmto ponúkal jedinečnú príležitosť, aby som si získala praktické skúsenosti v tom, o čo sa aktuálne profesne snažím v Mjanmarsku - zaviesť osvetlenie a elektrinu pomocou obnoviteľných zdrojov energie do tých najodľahlejších oblastí. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Pri inštalácii lámp na kláštore sa niekedy musí improvizovať
Pri inštalácii lámp na kláštore sa niekedy musí improvizovať  (zdroj: AK)

Nie som z tých, ktorí sa vychvaľujú tým, kam idú predtým ako tam naozaj sú - týmto spôsobom si vytváram akési zadné dvierka, že ak to nevyjde, tak nič to, nikto o tom nevedel, nič som tým nestratila a nikto sa ma na to nebude pýtať. No s Himalájami to bolo inak, musela som nájsť spôsob, ako na túto expedíciu vyzbierať $3000, potrebných na materiál (solárne panely, batérie, nástroje na inštaláciu, atď), zabezpečenie jeho prenosu, náš transport, zainteresovaných sprievodcov, všelijakých povolení atď.,atď. Nie je to malá suma a dlho som premýšľala, či mi to za to stojí až som sa nakoniec pevne rozhodla, že do toho idem. Začala som verejnú zbierku, v ktorej ma podporili ľudia, od ktorých som to nečakala, hovorila som o tom s ľudmi naokolo, ktorých nadšenie bolo niekedy väčšie ako moje odhodlanie a postupne som sa zamotávala do tohto záväzku ísť do Himalájí, aj keď som nakoniec cieľ svojej verejnej zbierky nedosiahla. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Zanskar Valley
Zanskar Valley (zdroj: AK)

Dva týždne plnenia snov a prekonávania seba samých
Stretlo sa nás 20 ľudí zo všetkých kútov sveta, pediater Graham priletel z Južnej Afriky, vojenský tréner Rolf z Dánska, solárny inžinier José z Čile, MIT študent Varun z Bostonu, Austrálčanka Melinda žijúca v indickom Rajestane. Pekná medzinárodná banda. Hoci mnohí z nás netušili nič o inštalácii elektrického vedenia a napájaní na solárne panely a batérie, všetci sme boli odhodlaní sa to naučiť a svojou troškou prispieť k tomu, aby sme spoločne po prvýkrát rozsvietili kláštor Phuktal. Ladakh v indickom štáte Kašmír a Džammu, kde sme sa pohybovali, bol snom pre mnohých zúčastnených, mne stačilo, že idem zaviesť elektrinu na odľahlé miesto a to, že to je v Himalájach bolo iba plus. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Let snov?
Let snov? (zdroj: AK)
Za rohom kláštora, v Zanskar Valley
Za rohom kláštora, v Zanskar Valley (zdroj: AK)
Bicyklovania v nadmorskej výške 4000m som sa bála najviac, no vďaka Rolfovmu nepretržitému povzbudzovaniu som tých 40km dala!
Bicyklovania v nadmorskej výške 4000m som sa bála najviac, no vďaka Rolfovmu nepretržitému povzbudzovaniu som tých 40km dala! (zdroj: AK)
Trmácanie po cestách-necestách na severe Indie
Trmácanie po cestách-necestách na severe Indie (zdroj: AK)
Phuktal na skalách
Phuktal na skalách (zdroj: AK)

2.5 dňa v aute, deň na bicykli, 1.5 dňa putovania v údolí Zanskar - toľko nám trvalo kým sme sa do Phuktalu dostali. Táto naozaj odľahlá časť Himalájí by sa v najbližšom desaťročí nedočkala žiadneho národného elektrického vedenia, nie je to veľmi atraktívny biznis pre tých, ktorým v prevádzke elektriny ide len o zisk. No pre iných, ktorí sa snažia prispieť k udržateľnému rozvoju chudobných oblastí a otvoreniu ich ekonomických a turistických možností, je to biznis ideálny. Global Himalayan Expedition (GHE), Parasov start-up, si zabezpečil financovanie zo súkromných zdrojov od altruistov, ktorí chcú svoje peniaze investovať do niečoho zmysluplného a 3-oj členný GHE tím tak má pred sebou 2 roky plné práce na nikým nechcenom území s 30 dedinami, ktorým chcú zaviesť elektrinu do konca budúceho roka. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Domáci nás vrelo vítajú čajom a šatkami khatak
Domáci nás vrelo vítajú čajom a šatkami khatak (zdroj: Padma)

No späť k našej expedícii. Pre mňa to bola cesta nezabudnuteľná: v riedkom vzduchu vo výške nad Gerlachom som si vychutnávala pohľad na hory, ktoré sa mi nikdy nezunovali a za každým rohom príroda prekvapila niečím iným. A to už nehovorím o množstve rozhovorov s ľudmi, ktorí sa stali mojou rodinou - bez signálu a internetu, rozprávanie a trávenie času spoločne je jediné, čo nám ostávalo. Príjemná zmena v tomto multimediálnom svete, častokrát prepojenom len povrchne. 

Kamaráti/rodina
Kamaráti/rodina (zdroj: AK)

Spolu s mníchmi sme v kláštore umiestnili 7 mikro-rozvodných sietí, ktorých zdrojmi energie sú 250W solárne panely. Každá izba, spoločná miestnosť, sklad, schodisko a chodba je teraz osvetlená, dohromady 250 žiaroviek a 6 väčších lámp. Všetko toto je poprepájané káblami, ktoré sme vlastnoručne ponaťahovali a ponabíjali do rozpadávajúcich sa 500 ročných stien. 

Pre zakladateľa GHE, Parasa, to bol splnený sen a potom, ako sa modlitebná miestnosť Phuktalu konečne po prvýkrát v živote rozžiarila, Parasova tvár bola plná emócií. Mnísi nám ďakovali a ospevovali našu súdržnosť a spoluprácu, my sme sa navzájom objímali a s nemým úsmevom pozerali na svetlá v kláštore, ktorý v deň, kedy sme prišli, bol, až na pár starých svetielok, ponorený do úplnej tmy. 

Phuktal ešte zahalený do tmy
Phuktal ešte zahalený do tmy (zdroj: Padma)
Malí mnísi sa už nebudú môcť vyhovárať, že nemajú svetlo na robenie domácich úloh
Malí mnísi sa už nebudú môcť vyhovárať, že nemajú svetlo na robenie domácich úloh (zdroj: Padma)
Phuktal má od 12.júna svetlo
Phuktal má od 12.júna svetlo (zdroj: AK)

Ako málo stačí a život ľudí v odľahlých oblastiach sa može výrazne zmeniť. Mnísi tak majú viac času na prácu a modlitby, chodenie po strmých schodoch kláštora v noci už nebude nebezpečné, elektrina podporí turizmus a vytvorí tak nové možnosti zárobku pre kláštor. Keď sa spätne dívam na expedíciu, ktorá bola bohatá na zážitky, ľudí, prírodu a skúsenosti, vidím úsmev v očiach 70 ročného mnícha, ktorý žil v svojej tmavej komôrke celých 60 rokov a v tento deň mu žiarovka prvýkrát v noci osvetľuje jeho domov. 

Jeden z najstarších mníchov žil vo svojej komôrke bez okien viac ako 60 rokov.
Jeden z najstarších mníchov žil vo svojej komôrke bez okien viac ako 60 rokov. (zdroj: AK)

My všetci sme si touto expedíciou splnili naše sny a uskutočnili niečo čo bolo doteraz dlho v našich hlavách. Pre mňa to bola príležitosť, aby som sa, bez toho, aby som niekoho vopred poznala, otvorila novým kamarátom a zážitkom. Potom, čo som posledné mesiace strávila ako solo-cestovateľka to bola výzva byť súčasťou tímu, kde sa robia kompromisy, dochádza k stretu osobností a názorov. To som si aspoň myslela, ale to, že sme boli všetci na jednej lodi, odhodlaní úspešne zavŕšiť toto naše poslanie, viedlo k tomu, že náš tím dva týždne fičal ako švajčiarske hodinky, bez problémov. Podľa indického času :). 

Náš tím - ľudia, ktorí chcú zmeniť svet!
Náš tím - ľudia, ktorí chcú zmeniť svet! (zdroj: AK)

Viac fotiek z našej expedície v galérii a v článku publikovanom v časopise Život

Adriana Karpinska

Adriana Karpinska

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  21x

Doma na cestách už 8 rokov. Každodenne sa presviedčam, že dobro v ľuďoch nevymrelo, len sa nesmiem nechať oblbnúť. Zameraná na 100% na "moju" obnoviteľnú energiu, snažím sa svojou troškou prispieť k svetlejšiemu životu ľudí. Momentálne v Mjanmarsku. Zoznam autorových rubrík:  Bruselské impresieOstrovné potukyListy z BarmySlovenskoNa čo som narazilaČína je crazyNovozélandský životJuhovýchodná ÁziaSúkromnéBikepacking

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu