reklama

Byť innløgumaður - skutočným mužom

Pri gúglení toho, čo sa vlastne dá vidieť na Faerských ostrovoch, mi začali vyskakovať články o ich tradičnom love veľrýb, konajúcom v lete. Je to jedna z mála krajín, kde veľryby stále lovia na domácu spotrebu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Keď som rozmýšľala, či napísať alebo nenapísať tento blog mala som obavu, že vykreslím Faerčanov v zlom svetle a na tácke ponúkam príležitosť na negatívne komentáre. No lovenie veľrýb je tam realita a niečo, o čom sa tam hovorí, s čím sa ľudia stotožňujú, čo si vedia odôvodniť a čoho sa môžu prípadne vzdať, ak budú vidieť reálne problémy, vychádzajúce z konzumácie veľrybieho mäsa. A tento môj pohľad sa snaží byť realistický a neutrálny. 

Kto navštívil Faerské ostrovy a nemal s niekým debatu o love veľrýb, akoby tam ani nebol. Grindadráp, ako tento lov veľrýb nazývajú, sa deje náhle a neočakávane, keď nejaký rybár zhliadne hromadu veľrýb naháňajúcu svoju potravu a dá vedieť obyvateľom najbližšieho fjordu, ktorí nechajú všetko, čo aktuálne robia a utekajú do lodí, zahnať veľryby na súš. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A to sa stalo dvakrát, na dvoch rozličných miestach na ostrovoch počas toho, ako som tam cestovala ja, oba razy som sa síce nachádzala na úplne inom mieste, no všetky rozhovory počas tých dní sa točili okolo veľrýb. Stretla som ľudí, čo boli na lodiach prenasledujúc veľryby na pobrežie, ľudí, čo ich zabili a naporcovali holými rukami a ľudí, čo potom distribuovali mäso v komunitách. Všetci boli hrdí na to, že boli súčasťou grindarápu, hrdí na to, že v boji 'človek proti prírode' vyhrali a že zadovážili potravu pre svoje rodiny na nadchádzajúcu zimu a ďalšie roky. Pre nich je lov veľrýb dôkazom toho, že sú chlapi, živitelia rodiny. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnohí, a vlastne asi všetci, čo o tomto počujú len zo zahraničných správ sú proti tomu, nechápu ako môžu ľudia zabíjať tieto zvieratá. No pre Faerčanov sú veľryby presne to, čo sú pre nás kravy, prasatá, či sliepky - zdroj potravy, lebo more je to jediné, čo majú k dispozícii pre svoju výživu. V minulosti, keď boli ostrovy prakticky odrezané od sveta boli ryby (vrátane veľRYBY) ich najhlavnejším zdrojom proteínu, kravy tu veľmi nechovajú, mäso majú len z oviec, prípadne vtákov a preto, keď zabili stádo veľrýb, bolo to pre nich šťastie, kedže mali istú potravu na ďalší rok a ktorá pre nich bola prakticky zadarmo. Je pravdou, že v dnešnej dobe je to iné a so zahraničným obchodom tu majú na výber viacero možností. No dovoz stále ostáva nehorázne drahý a preto stále, keď sa im pošťastí zabiť veľryby, predstavuje to pre nich istotu výživy na ďalšie roky. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Domácich, ktorí sú proti tomu však pomaly pribúda, hlavne zo zdravotných dôvodov, keďže vo veľrybom mäse sa nachádza veľké množstvo ťažkých kovov, s ortuťou na čele. Veľa mladých ľudí to neje a nedáva svojim deťom, lebo výskum postupne nachádza spojitosť s jedením veľrýb a parkinsonovou a inými chorobami.

Keďže grindaráp sa stále deje na národnej úrovni a nikto si ho nenechá ujsť, vonkajší svet považuje Faerčanov za barbarov a ja vidiac iba jednu stránku tejto tradície, by som im predtým možno dala za pravdu. Skúste si vygúgliť 'grindadráp july 2015 Tórshavn' a budete mať všetky poburujúce články od Sea Shepherds a svetových médií. Jeden dobre napísaný článok snažiaci sa pochopiť a vysvetliť, ako to Faerčania vnímajú je tu, napísaný ženou bojujúcou za práva zvierat. Taktiež o tomto nakrútili dokument, ktorý je v angličtine prístupný tu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kedže nie som vegetarián a mäso mám rada, bola by som pokrytec, keby som túto 'tradíciu' vehementne odsudzovala. Mhohokrát sa horšie deje na hovädzích, bravčových farmách, odkiaľ kupujeme v obchodoch naše mäso a nikto tomu nevenuje takú pozornosť, lebo to nikto nemá na očiach. Grindadráp je iný, všetci to vidia, všetci sa na tom podieľajú a všetci si úlovok potom aj rozdelia. Mäso nie je napredaj, rozdeľuje sa medzi ľudí. 90% veľryby sa skonzumuje, najlepší je ževraj veľrybí tuk, uvarený hneď po love. Zvyšok si ľudia buď vysušia, vyúdia alebo zamrazia na neskôr. Ľudia si vážia to, čo im more dáva a samotný grindadráp prebieha rýchlo a čisto, v priebehu 10 hodín je po ňom a ľudia majú zásobu mäsa na horšie časy, kedy možno veľryby neprídu. 

Všetci Faerčania vám o tomto otvorené porozprávajú a vidno na nich, že jedenie veľrýb, ktoré im pomohli v ťažkých časoch v minulosti, je hlboko zakorenené v ich živote. Vidno však pri tom, že na základe nových výskumov o zdravotných následkoch, sú ochotní racionalizovať a možno sa tejto tradície aj niekedy vzdať. Sama by som sa na tom nepodieľala no, ak by mi nič iné neostávalo, radšej by zjedla som veľrybie mäso, ako by som mala hladovať.

Adriana Karpinska

Adriana Karpinska

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  21x

Doma na cestách už 8 rokov. Každodenne sa presviedčam, že dobro v ľuďoch nevymrelo, len sa nesmiem nechať oblbnúť. Zameraná na 100% na "moju" obnoviteľnú energiu, snažím sa svojou troškou prispieť k svetlejšiemu životu ľudí. Momentálne v Mjanmarsku. Zoznam autorových rubrík:  Bruselské impresieOstrovné potukyListy z BarmySlovenskoNa čo som narazilaČína je crazyNovozélandský životJuhovýchodná ÁziaSúkromnéBikepacking

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu