reklama

O nezrozumiteľnej škótskej kultúre

Za pravdivosť nasledujúceho článku veľmi neručím, keďže rozprávaniu domácich, kvôli ich rozmanitým škótskym prízvukom, veľmi nerozumiem a tak budem iba opisovať, čo si domýšľam, že sa okolo mňa deje. Jedno je isté, škótske kilty, gajdy a haggis si; ako by povedal Calvin Candie, potom; čo mali moju zvedavosť, postupne získavajú aj moju pozornosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Haggis

Ten som už v mojom blogu spomínala, no prvý haggis v mojom živote bol z Tesca v škótskom St.Andrews. Ten som potom mohla porovnať s hrozným haggisom v New Yorku a neskôr v Dunedine na Novom Zélande, ktorý sa od toho tescového veľmi nelíšil. Napriek tomu, že netuším, ako by taký pravý domáci haggis mal asi chutiť, tie, čo som zatiaľ vyskúšala (s výnimkou newyorského), mi celkom chutili. A ani mi nevadí, že je to ovčí žalúdok plnený ovsenými vločkami a cibuľou a možno ešte niečím, ale tu moje vedomosti končia, keďže ďalšie ingrediencie som Škótovi, čo mi o haggise rozprával, nerozumela. Pochopila som však, že pred jedením haggisu je dôležité dodržiavať tradíciu, kedy sa recituje tzv. Óda na Haggis od škótskeho poeta Roberta Burnsa. O čom tá óda bola, to vám nepoviem, to si môžete skúsiť preložiť sami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kilt

Každý škótsky klan má svoj tartan, z ktorého si vyrábajú kilty, ktoré by sa, po správnosti, mali nosiť bez spodnej bielizne. Nekontrolovala som to. Nie je ničím výnimočným, vidieť ujka v kilte počas bežného dňa, no a pri slávnostných príležitostiach je to povinnosť.

Kilt a jeho hrdý nositeľ
Kilt a jeho hrdý nositeľ 

Gajdy

Podobne, ako kilt, nesmú chýbať pri slávnostných príležitostiach. Je zaujímavé pozorovať duchom neprítomného gajdistu, ktorý pravidelne fúka do trúbky a nepravidelne stláča klávesy a keď skončí, je celý spotený. Viem si predstaviť, že hranie na gajdy vôbec nie je jednoduché, pre mňa je to stále španielska dedina hudobných nástrojov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Gajdista a jeho podupkávanie si do rytmu
Gajdista a jeho podupkávanie si do rytmu 

Ceilidh (vyslovuje sa ako Kay-leigh)

Jednoducho tradičná škótska párty, kedy dvojice, trojice, štvorice až šestice tancujú, podľa mňa - neskutočne zložité, choreografie. A v pozadí hrá, čo by som ja nazvala, írska hudba.

Škótska kapela
Škótska kapela 
tanec
tanec 
Zábava v plnom prúde
Zábava v plnom prúde 
Adriana Karpinska

Adriana Karpinska

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  21x

Doma na cestách už 8 rokov. Každodenne sa presviedčam, že dobro v ľuďoch nevymrelo, len sa nesmiem nechať oblbnúť. Zameraná na 100% na "moju" obnoviteľnú energiu, snažím sa svojou troškou prispieť k svetlejšiemu životu ľudí. Momentálne v Mjanmarsku. Zoznam autorových rubrík:  Bruselské impresieOstrovné potukyListy z BarmySlovenskoNa čo som narazilaČína je crazyNovozélandský životJuhovýchodná ÁziaSúkromnéBikepacking

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu